Als lezen en spellen moeilijk gaat

Als je kind lees- en/of spellingproblemen heeft, kan dat grote gevolgen hebben. Je kind gaat met minder plezier naar school, haalt slechte cijfers en is gefrustreerd. De spanning loopt steeds meer op. Je weet dat je thuis veel moet oefenen, maar het lezen wordt steeds meer een strijd. En al dat oefenen met spelling levert veel te weinig op.

Je maakt je zorgen en wil je kind graag helpen. Misschien is er meer aan de hand en heeft je kind deskundige hulp nodig?

Wij zijn al 15 jaar gespecialiseerd in het behandelen van lees- en spellingproblemen

Is het dyslexie?

Het is vaak niet meteen duidelijk of er sprake is van dyslexie. Je hebt misschien al wel eens aan de mogelijkheid gedacht. Bijvoorbeeld omdat het ‘in de familie zit’ of omdat het verschil tussen lezen en rekenen van je kind zo groot is. Soms geeft de school ook aan dat zij rekening houden met dyslexie. Soms ziet school die aanwijzingen juist niet en dat maakt dat je weer gaat twijfelen. Hoe dan ook, je zou graag hulp willen voor je kind. Maar je wil ook duidelijkheid over die mogelijke dyslexie. Al is het maar voor later.

vergoede hulp

Als de problemen van je kind ‘ernstig genoeg’ zijn, komt je kind in aanmerking voor vergoede hulp. Dan kun je, na doorverwijzing van school, terecht bij een behandelinstituut in jouw gemeente. De school van je kind kan je daarmee prima verder helpen.

niet vergoede hulp

Maar wat nou als jouw kind ‘te goed’ scoort? Wat doe je als de lees- en spellingproblemen van jouw kind niet ernstig genoeg zijn? Of als er nog niet voldoende duidelijkheid is over de ernst en hardnekkigheid van de lees- en spellingproblemen? Dan kun je bij ons terecht.

Afgelopen anderhalf jaar heb jij hem niet alleen lees- en spellingsvaardigheden aangereikt en aangeleerd, maar hem ook laten ervaren dat lezen en spelling leerbaar en leuk is, zelfs al heb je dyslexie en werkt dat leerproces niet vanzelfsprekend. Daarnaast heb je hem geleerd dat investeren in iets dat moeilijk is, positieve resultaten oplevert waar hij trots op mag zijn. Hiermee heb je een kwetsbare periode in de ontwikkeling van zijn zelfbeeld kunnen sturen naar een zelfbeeld waarin hij plezier heeft in school en het leren, waarbij hij leert omgaan met teleurstellingen en dat hij tevreden is en trots op zichzelf kan zijn.

Moeder van zoon met dyslexie (groep 6)

Wat maakt ons bijzonder?

deskundigheid en ervaring

Wij zijn beiden dyslexiespecialist en we hebben 15 jaar ervaring in het begeleiden van kinderen met lees- en spellingproblemen. Wij weten wat werkt en wat niet werkt. Wij richten ons altijd op tekstlezen en het lezen van boeken en we oefenen niet woordlezen. Dat is namelijk niet effectief.

Voor het leren van de spelling hebben wij als uitgangspunt dat we werken met regelgebonden spelling. En dan herhalen we niet de regeltjes die je kind al jaren niet kan onthouden, maar doen we het echt anders. Zodat het wél werkt. We werken altijd met een plan op maat: we gebruiken de materialen en methodieken die bij jouw kind passen en volgen nooit een vast programma. Zo is de hulp afgestemd op wat jouw kind nodig heeft.

veiligheid en vertrouwen

Onze relatie met je kind is voor ons heel belangrijk. Je kunt alleen leren als je je veilig voelt. Onze leerlingen komen altijd met veel plezier naar de praktijk en ervaren dat wij ze écht kunnen helpen. Ze krijgen succeservaringen en zo groeit hun zelfvertrouwen. Ze krijgen altijd ruimte om hun verhaal te doen en plezier te maken. We werken op een ontspannen manier en gebruiken veel spelletjes en aantrekkelijke materialen.

Ook bieden wij veel visuele steun, er wordt wat afgetekend in onze praktijk. Onze werkruimtes zijn huiselijk en prettig ingericht en we hebben een enorme boekenkast met aantrekkelijke boeken. En niet te vergeten: onze warme chocomel is beroemd.

Heel erg bedankt voor de fijne manier waarop je onze zoon hebt begeleid de afgelopen jaren. Vandaag hebben jullie een mooie periode afgesloten waarin we hem hebben zien groeien. Fantastisch om te zien. Hij heeft genoten van de RT. Dat kwam vooral door jou. Ik heb nooit gehoord dat hij met tegenzin aan het werk ging of dat hij er tegenop zag om naar jou te gaan. In tegendeel; hij deed dat altijd met veel plezier. Complimenten aan jou. We zullen je aanbevelen en gunnen nog veel meer kinderen tijd met jou!

Ouders van een zoon met dyslexie (groep 8)

Wat doen wij?

begeleiding

Wij geven al 15 jaar particuliere lees- en spellingbegeleiding. Aan kinderen mét en kinderen zonder dyslexie. Zo begeleiden wij kinderen die wél dyslexie hebben, maar niet in aanmerking komen voor vergoeding. Zij scoren ‘te goed’, bijvoorbeeld omdat ze hoogbegaafd zijn. Maar wij begeleiden ook kinderen waarvan de ouders (en zijzelf) zien dat zij echt hulp nodig hebben. Ongeacht een eventuele diagnose.

screening

Is die dyslexiediagnose dan niet belangrijk? Natuurlijk wel, het kan voor een kind enorm belangrijk zijn om te weten waarom het lezen en spellen zo lastig gaat. Daarom kijken wij bij ieder kind dat bij ons aangemeld wordt altijd naar eventuele signalen van dyslexie. Wij zijn beiden dyslexiespecialist en Ingrid Raven traint andere Remedial Teachers en leerkrachten in het herkennen van en begeleiden bij dyslexie. We zijn er dus zeer ervaren en bedreven in, om signalen van mogelijke dyslexie op tijd te herkennen.

doorverwijzing

Na een periode begeleiding in de praktijk, komt het voor dat wij doorverwijzen voor dyslexieonderzoek. Omdat we dan de aanwijzingen voor dyslexie voldoende in kaart hebben kunnen brengen. En omdat we, na zo’n periode begeleiding, de hardnekkigheid van de problemen hebben kunnen aantonen.