Als lezen niet meer leuk is

Je kind vindt begrijpend lezen maar ‘stom en saai’. En eerlijk gezegd, het gaat ook niet zo lekker. Je merkt dat hij of zij snel een boek weglegt, niet echt geïnteresseerd lijkt of gewoon geen boek kan vinden dat echt aanspreekt. Je kind struikelt over ingewikkelde woorden en heeft moeite met lange teksten. Het lukt maar niet om echt te begrijpen wat er staat.

Het thuis helpen van je kind is een flinke uitdaging. Er is geen motivatie en waar moet je beginnen? En hoe moet dat straks met die Citotoets?

Je wil je kind graag helpen. Misschien heeft je kind deskundige hulp nodig?

Leesmotivatie en leesplezier voorop

Bij ons staat het plezier in lezen voorop. We gebruiken aantrekkelijke teksten die passen bij het niveau van de leerling en stimuleren het lezen ook buiten de lessen. Zo helpen we kinderen om van lezen te houden en zich te ontwikkelen tot volwaardige lezers.

Samen zorgen we ervoor dat je kind de hulp krijgt die hij of zij nodig heeft. Zodat het wél werkt. Want ieder kind heeft het recht om van lezen te genieten.

Zou het niet super zijn als je kind straks:

  • Plezier heeft in het lezen?
  • Vrijwillig een boek oppakt en begint te lezen?
  • Weet hoe hij of zij teksten op school moet aanpakken?
  • Ontspannen de (Cito) leestoetsen kan maken?
  • Resultaten haalt die bij hem of haar passen?

het belang van lezen

Lezen speelt een rol in elk aspect van het leven. Stel je eens voor dat je niet kunt lezen? Je zou afgesneden zijn van een wereld van informatie. Of het nu gaat om het begrijpen van een recept, het opzoeken van informatie op internet, of het lezen van een contract, lezen en begrijpen wat je leest is onmisbaar.

wat een kind moet kunnen

Om goed te kunnen lezen moet jouw kind niet alleen de woorden kunnen lezen, maar ook de grotere verbanden in een tekst kunnen zien. Dit betekent dat hij of zij de hoofdgedachte van een tekst moet kunnen vinden, moeilijke woorden moet kunnen begrijpen en relaties tussen verschillende stukken tekst moet kunnen zien.

Maar er is meer. Jouw kind moet ook in staat zijn om de informatie op te zoeken en een tekst samen te vatten, of dat nu in zijn of haar eigen woorden is, of in de vorm van een mindmap.

Onze zoon ging achteruit qua spelling en begrijpend lezen en hij vond het niet fijn dat hij bepaalde dingen niet begreep. Door de 1-op-1 begeleiding heeft hij de regeltjes weer begrepen waar in de klas te weining aandacht aan werd besteed. Daardoor heeft hij weer vertrouwen gekregen en gaat het nu erg goed. Het is de investering zeker weten waard geweest en ik zal jullie praktijk zeker aan iedereen aanraden. De communicatie is erg fijn en jullie zien de kinderen echt, waardoor het uurtje leuk is. Onze zoon is elke keer met plezier naar jullie toe gegaan.

Moeder van zoon (groep 8)

Wat maakt ons bijzonder?

deskundigheid en ervaring

Wij hebben jarenlange ervaring in het begeleiden van kinderen bij hun leesontwikkeling. We hebben de kennis en vaardigheden om kinderen op hun eigen tempo en op een manier die bij hen past te helpen. We zorgen voor een veilige en stimulerende omgeving waarin jouw kind zichzelf kan zijn.

een veilige en leuke leeromgeving

Wij vinden dat lezen leuk moet zijn. Daarom doen wij er alles aan om een sfeer te creëren waarin jouw kind zich veilig en comfortabel voelt. Onze begeleiding is er niet alleen op gericht om de leesvaardigheid te verbeteren, maar ook om het plezier in lezen en het zelfvertrouwen van jouw kind te vergroten.

Wij zijn erg dankbaar dat jij onze zoon in dit afgelopen jaar hebt willen begeleiden. Super om te zien hoe jij telkens weer aansloot bij hem en zijn ziens-werkwijze, hem hierin hebt bekrachtigd en gerespecteerd en hem van daaruit zelf dingen hebt laten ontdekken.

Ouders van zoon (groep 6)

Hoe werken wij?

hoe we beginnen

We beginnen met een intakegesprek om kennis te maken en jullie vragen te bespreken. Daarna voeren we een didactisch onderzoek uit. Dit helpt ons om een duidelijk beeld te krijgen van het huidige leesniveau, de sterke en zwakke punten en de onderwijsbehoeften van jouw kind. Met deze informatie kunnen we de beste aanpak bepalen.

onze aanpak

Als we de leerdoelen van je kind helder hebben, gaan we aan de slag. Onze benadering bestaat uit een mix van instructie, voordoen, samen doen, en zelf doen, afgestemd op de behoeften van het kind. We focussen op vloeiend lezen, het begrijpen van teksten en het ontwikkelen van effectieve leesstrategieën. Na een aantal maanden evalueren we samen de vooruitgang om ervoor te zorgen dat we op de juiste weg blijven.