Onze leerlingen hebben het vaak moeilijk, het gaat niet goed op school en ze zitten niet lekker in hun vel. Hier willen wij iets aan doen en dat lukt ons gelukkig ook heel vaak.
Wij werken al ruim 15 jaar met heel veel plezier samen in de praktijk. Wij werken allebei het allerliefst met leerlingen die extra zorg, aandacht en hulp nodig hebben.
Wij willen het verschil maken voor onze leerlingen.
Wat ouders van onze begeleiding vinden
Soms kom je in het leven mensen tegen, die de loop van je ontwikkeling een bepalende en onomkeerbare richting op sturen. Dat zijn mensen, "who make a difference" in je ontwikkeling als persoon. Voor ons kind (en daarmee ook voor ons als liefhebbende ouders) ben jij zo iemand.
Niet alleen de spelling en grammatica van onze dochter is in korte tijd enorm verbeterd, ook haar zelfvertrouwen is enorm gegroeid.
De samenwerking met Marjolie hebben we als heel prettig ervaren. Onze zoon vindt dat hij bij Marjolie veel heeft geleerd en dat haar uitleg helder en duidelijk is. Of zo als hij zelf zegt: "Ik heb bij juf Marjolie meer geleerd dan al die jaren op school!".
Vanaf het begin heb ik het allerliefst gewerkt met leerlingen die extra zorg nodig hebben.
Als het op school niet goed gaat, brengt dat vaak ook andere problemen met zich mee. Je kind kan zich dom gaan voelen, een kort lontje krijgen of zich juist terugtrekken en minder met vriendjes afspreken. Soms merk je niet zoveel, maar heeft je kind wel vaak buikpijn, of slaapproblemen.
Ik zet me ervoor in om samen te werken aan een oplossing. Dat is altijd weer een uitdaging en nooit saai. Want ieder kind is anders en er is geen standaardrecept. Ik heb heel veel kennis en ervaring met leerproblemen zodat ik kinderen die vastlopen een handje kan helpen. Het is altijd weer een feest om te zien dat dat lukt.
De afgelopen jaren heb ik mij steeds meer gespecialiseerd in het begeleiden van leerlingen met lees- en spellingproblemen en (mogelijke) dyslexie.
Sinds 3 jaar leid ik ook RT'ers, leerkrachten en IB'ers op tot dyslexiespecialist in mijn opleiding Kijk in de Praktijk. Ook verzorg ik regelmatig scholing op scholen en geef ik masterclasses en workshops over lezen, spellen en dyslexie.
Ik ben dol op lezen. Ik lees ook enorm snel. Heel handig, want je kunt ervan uitgaan dat mijn kennis up-to-date is en dat ik de nieuwste boeken of artikelen over ons vak gelezen heb zodra ze in de winkel liggen.
Ik ben heel erg nieuwsgierig. Dat is voor mijn vak heel handig, want ik wil altijd alles weten. Als er nieuwe ontwikkelingen op mijn vakgebied zijn, ben ik er als de kippen bij.
Als ik zie dat kinderen niet de zorg krijgen die ze nodig hebben, trek ik me dat aan. Ik wil dan bijdrage leveren aan een oplossing en dat doe ik op twee manieren:
In mijn praktijk werk ik met mijn leerlingen en help ik ze op die manier verder.
Ik geef training en opleiding aan leerkrachten en collega RT'ers in mijn opleiding Kijk in de Praktijk. Zo zorg ik ervoor dat ik mijn kennis aan anderen overdraag zodat zij hun leerlingen optimaal kunnen begeleiden.
Als kind wilde ik vroeger zelf altijd heel graag begrepen worden. Niets fijner dan iemand die jou snapt! Datzelfde vind ik heel belangrijk bij het werken met ‘mijn’ kinderen in de praktijk. Ik zie het als een uitdaging om elk uniek kind te leren kennen en samen te zoeken naar de sleutel die hem of haar helpt bij het leren.
Ik vind het belangrijk om samen met het kind op zoek te gaan naar zijn of haar sterke kanten en deze te benutten bij het omgaan met de dingen die ze moeilijk vinden. Mijn ervaring is, dat als je je bewust bent van datgene waar je goed in bent, er ruimte komt om te werken aan dingen die minder goed gaan of moeilijk zijn.
Ik heb ervaring met het werken met hoogbegaafde kinderen, beelddenkers en kinderen met dyslexie en dyscalculie, en hoor-, taal- en spraakproblemen.
Ieder kind is uniek en dat maakt mijn werk zo ontzettend leuk en uitdagend.
In mijn jeugd heb ik ontzettend veel spellen gespeeld met mijn twee broers en ouders. De zondag stond vaak in het teken van ‘spelletjes doen’, kaartspelen, maar het liefst grote gezelschapsspellen. Het ging er fanatiek aan toe. “We speelden natuurlijk wel om te winnen!” Verliezen was iets wat ik echt heb moeten leren.
Ik maak daarom in mijn behandelingen veel gebruik van spelletjes. Niet alleen omdat je al spelend veel leert, (je past namelijk toe wat je geleerd hebt), maar vooral omdat het gewoon ontzettend leuk is.
Een dag niet gesport, is een dag niet geleefd. Ik houd ervan om te bewegen. Als klein meisje was stilzitten echt een ramp. Nog steeds vind ik dat erg lastig. Ik ben actief op de tennisbaan, een paar keer per week en fiets elke dag van en naar mijn werk. Heerlijk!
Mijn heimelijke genoegen is het leggen van een puzzel van 500 en 1000 stukjes Eerst ordenen en sorteren, daarna stukje voor stukje verder zoeken totdat je vol trots het hele plaatje voor je ziet.
Niets heerlijker dan over de wereld reizen en indrukken en ervaringen opdoen in een ander land. Zo heb ik al menig land in de wereld mogen bezoeken. Van Borneo, tot Tanzania als Costa Rica. Het liefst maak ik dan zoveel mogelijk foto’s die ik bij thuiskomst in een fotoboek verwerk. Vroeger nog opgeplakt in een album, tegenwoordig gemakkelijk digitaal.